Miután kiválasztottuk a testet fel is kell szereljük azt ebben a cikkben a szóba kerülhető ALAP alkatrészekről lesz szó.
Egy alap hajó kapcsolási rajza.
A hajónk 5 alap alkatrész/ek-ből áll mint a képen is láthatjuk természetesen sok egyéb kiegészítő dolgot belerakhatunk de ezekkel már egy működőképes hajót kapunk.
Az első dolgunk a motor kiválasztása mert ehhez választunk szabályzót és esetleg akkumulátort. Két fajta motorról beszélhetünk kefés (Brushed) és kefe nélküli (Brushless) motorról.
Kefés motor: ez a hagyományos DC villanymotor amit rengeteg használati eszközünkben megtalálunk (pl. autó önindító motor) ezek a Dc motorok elég széles tartományban tudnak dolgozni pl. 6-12V ig vagy 12-24-36V ig természetesen a Volt növelésével a motor teljesítménye illetve fordulata is nő. A kefés motor gyengébb a BL (kefe nélküli) motornál viszont csendesebb extra hűtést nem igényel az áram felvétele nem magas így nincs szükség nagy teljesítményű szabályzóra sem amit szintén hűteni kell. A legáltalánosabb kefés motor amit használunk a 775-ös természetesen emellett még rengeteg motor közül választhatunk de a 775 kellő nyomatékkal és fordulattal rendelkezik ahhoz hogy megfelelő sebességgel vigyen egy hajót ez a motor akár 4-4,5kg tolóerőt képvisel 150-200 Watt és a kefés motor lényegesen olcsóbb mint a BL motor.
A 775
A Brushless (kefe nélküli motor)
Ez a motor a modellezésben egyre népszerűbb mert kicsi mérete és súlya rendkívül erős teljesítményt nyújt és nagyon magas fordulatot bár ez nem biztos hogy előnyös számunkra (a magas fordulat hátrányairól egy külön cikkben lesz szó) ennek a motornak az a különlegessége hogy a tekercselés az álló részen található és a mágnes forog ezért is képes olyan magas fordulatra mert így nem rongálja a centrifugális erő a tekercselést illetve nincs kommutátora ami a szénkeféken keresztül kapja a fázist, ezek a motorok elektronikusan vezérelt fázis váltást kapnak így minimális a súrlódó és kopó alkatrészek száma lényegében úgy működik mint egy generátor vagy egy robogó alaplapja csak ez nem áramot termel hanem felhasznál. Két alaptípust különböztetünk meg amelynek hagyományos módon a közepe forog és amelyiknek a háza utóbbit repülőkbe vagy drónokba használjuk hajókba a hagyományos kinézetűt szoktuk építeni. A hagyományos állóházas kivitelnek nincs hűtőventilátora mint a kefés társának és a magas Amper használat miatt melegszik ezért plusz hűtőrendszert kell kiépíteni a hűtésére ami általában vízhűtés ez plusz sújt és áramfogyasztást jelent mert kell egy szivattyút építeni a hajóba. A BL motor kényes a Volt tartományra itt nincs akkora lehetőségünk ugrálni mindig a gyártó által meghatározott Volt értékkel tápláljuk a motort.
A szabályzó
Miután meg van a motor és tudjuk a paramétereit választunk egy szabályzót hozzá fontos a motorunk maximális Amper felvétele. Kétféle szabályzót különböztetünk meg a kefés motorokét és a BL motorokét itt is fontos a Volt érték mindig a gyártó által előírt tartományban tápláljuk a szabályzót az akkumulátor fajtája nem számít.
A szabályzónk feladata a motorunk fordulat szabályzása és irányváltása a szabályzó közvetlen összeköttetésben van a akkumulátorral a vevővel és a motorral a szabályzó táplálja a vevőnket is a BEC kimenetén keresztül és ezen keresztül kapja a parancsot is a vevőtől hogy merre forogjon a motor és milyen fordulaton. A szabályzót szintén hűteni kell ez a legjobban melegedő alkatrészünk a kefés motorok szabályzói rendszerint léghűtésesek így a kefés kombinációjú hajók rendszerint nem igényelnek plusz hűtőrendszert ellenben a BL motorú rendszerrel ami a legtöbb esetben vízhűtéses. Természetesen létezik léghűtéses változat is és a motorra is tudunk léghűtéses köpenyt tenni de ehhez jól ki kell számolnunk a dolgokat és az sem árt ha tud szellőzni a hajónk.
A szabályzókon legtöbbször tudjuk programozni a szabályzási lehetőségeket pl. előre-stop-hátra vagy előre-stop vagy előre-hátra ezt megtehetjük nyomógomb segítségével és a csipogás számai jelzik a program verziót vagy tudjuk jumper (záró vezeték) segítségével esetleg program kártyával ez utóbbinál figyeljünk hogy jó is legyen a programkártya a szabályzóhoz ha tehetjük csomagban vegyük.
Kefés szabályzó
BL szabályzó
A vevő
Ha tehetjük a vevőnket mindig a rádiónkkal együtt vegyük mert ez a legbiztonságosabb módja a stabil adatátvitelnek.
A vevőnk feladata hogy a rádióból kapott rádióhullámokat elektromos jelekké alakítják itt rövid és hosszú villanás jellegű jelekre gondoljunk mint pl. a morze jelek. Ezeket a jeleket értelmezik a felhasználók (szervok, lámpa kapcsoló, szabályzó stb..) ahány csatorna (ch) van a vevőn és persze a rádión annyiféle eszközt tudunk vezérelni de azt ne felejtsük hogy a rádión a két kar alapból 4ch-t elfoglal és ezek minden esetben az első 4 ch. A régebbi vevők többsége analóg de ma már szinte mindegyik tud digitális jelet (I-bus) venni és küldeni is. Igaz mi szinte minden esetben analógban építjük a hajókat (kivéve ha GPS vezérlésű ,de erről sokkal később) még is szükségünk lehet az I-bus rendszerre például a telemetria adatok küldésére mondjuk ha látni szeretnénk a rádiónk monitorán a hajó akkumulátorának töltöttségét (későbbi cikkben külön téma lesz) erre rendszerint a B jelölésű vevők képesek pl ia10b vevő a Flyskytől.
iA10B vevő
Szervomotorok
A szervomotorok feladata a a kormánylapát mozgatása,edényzet ürítése stb.. sokféle létezik etetőhajónál törekedjünk hogy lehetőleg fém fogaskerekes legyen és véleményem szerint minimum 4kg nyomatékkal rendelkezzen de inkább több. A szervo vásárlásnál a fordulási szögre kell odafigyelni mindig a teljes elfordulási szög van megadva vagy is ha egy szervo 120 fokos akkor a középállástól 60-60 fokot tud elfordulni lehetőleg analóg szervot vegyünk.
Akkumulátor
Az akkumulátor feladatát nyilván nem kell taglalnom ami itt lényeges lehet az a fajtája. Etetőhajóba 3 fajta akkut használunk a hagyományos ólom akkut ilyet mindenki látott minden járművünkben ilyen van itt a felhasználhatóság fajtája nem mindegy etetőhajóba ugyan olyan akkut kell használjunk mint pl az elektromos kerékpárba vagy is CIKLIKUS akkut ez lényeges ugyan is a ciklikus akku bírja hosszútávon a lemerítést és a feltöltést bent is a nevében mert minden ilyen esemény egy ciklus ezt nem bírja sokáig sem a szünetmentes sem pedig a sima zselés akku az indítóról nem is beszélve. Ez az akku olcsó, igénytelen és a töltő is olcsó hozzá viszont nehéz a kapacitása gyenge és sokáig töltődik. BL motorokhoz egyáltalán nem ajánlatos.
A másik gyakran használt akku a LIPO akku ez nem olcsó és nagyon kényes sok odafigyelést igényel a használata és a töltő sem olcsó hozzá viszont rendkívül nagy kapacitással rendelkezik gyorsan tölthető és nagyon könnyű akkuról van szó BL motorokhoz kimondottan ajánlott. a LIPO akkukat majd egy teljes cikkben taglalom.
A 3. akku a LI-ION akku nem sokban különbözik a lipotól talán csak annyiban hogy nem olyan kényes de odafigyelést ő is igényel.
Ciklikus akku
Lipo akku
Li-ion
Kicsit a töltőkről hiszen alapfelszereltség
A zselés akku töltőről nagyon nincs mit mondani talán csak annyit hogy az akkunk Amper kapacitásának 10%-val a legcélszerűbb tölteni így bírja a legtovább vagy is 12Ah akkut 1,2 A érdemes tölteni.
A Lipo és Li-ion akkukhoz már intelligens töltőre van szükség millió fajta létezik és nem is olcsók talán a legelterjedtebb az Imax B6 de vigyázat hamisítják és bizony az nagyon gagyi az intelligens töltőt lehetőleg tápegységgel együtt vegyük és az akkumulátorunk csatlakozójával megfelelő kábellel.
Ólom akku töltő
Intelligens töltő
Egyéb kiegészítő alkatrészek
Természetesen szükségünk lesz egyéb dolgokra mint például főkapcsolóra. Sok féle létezik a lényeg hogy vízálló legyen ha még világít is az külön megkönnyíti a dolgunkat de természetesen nem szükséges én például a hajóm 1-2 menetfényét használom bekapcsolás visszajelzésre.
A kivitelezés lehet sokféle nyomógomb,billenő kapcsoló és karos.
Nem árt ha van töltöttség visszajelző a hajón így mindig látjuk az akkunk töltöttségi állapotát.
A tönkcső az összeköttetés a motorunk és a hajócsavar között hosszát a motorunk elhelyezése határozza meg a kuplung köti össze a motort a tönkcsővel.
Hajócsavar (csiga)
A hajócsavar feladata természetesen a mozgási erő közvetítése rengetegféle mérető formájú és elrendezésű van ezeket a hajónk mérete, súlya és a motorunk fordulata határozza meg.
Egy alap hajó kapcsolási rajza.
A hajónk 5 alap alkatrész/ek-ből áll mint a képen is láthatjuk természetesen sok egyéb kiegészítő dolgot belerakhatunk de ezekkel már egy működőképes hajót kapunk.
Az első dolgunk a motor kiválasztása mert ehhez választunk szabályzót és esetleg akkumulátort. Két fajta motorról beszélhetünk kefés (Brushed) és kefe nélküli (Brushless) motorról.
Kefés motor: ez a hagyományos DC villanymotor amit rengeteg használati eszközünkben megtalálunk (pl. autó önindító motor) ezek a Dc motorok elég széles tartományban tudnak dolgozni pl. 6-12V ig vagy 12-24-36V ig természetesen a Volt növelésével a motor teljesítménye illetve fordulata is nő. A kefés motor gyengébb a BL (kefe nélküli) motornál viszont csendesebb extra hűtést nem igényel az áram felvétele nem magas így nincs szükség nagy teljesítményű szabályzóra sem amit szintén hűteni kell. A legáltalánosabb kefés motor amit használunk a 775-ös természetesen emellett még rengeteg motor közül választhatunk de a 775 kellő nyomatékkal és fordulattal rendelkezik ahhoz hogy megfelelő sebességgel vigyen egy hajót ez a motor akár 4-4,5kg tolóerőt képvisel 150-200 Watt és a kefés motor lényegesen olcsóbb mint a BL motor.
A 775
A Brushless (kefe nélküli motor)
Ez a motor a modellezésben egyre népszerűbb mert kicsi mérete és súlya rendkívül erős teljesítményt nyújt és nagyon magas fordulatot bár ez nem biztos hogy előnyös számunkra (a magas fordulat hátrányairól egy külön cikkben lesz szó) ennek a motornak az a különlegessége hogy a tekercselés az álló részen található és a mágnes forog ezért is képes olyan magas fordulatra mert így nem rongálja a centrifugális erő a tekercselést illetve nincs kommutátora ami a szénkeféken keresztül kapja a fázist, ezek a motorok elektronikusan vezérelt fázis váltást kapnak így minimális a súrlódó és kopó alkatrészek száma lényegében úgy működik mint egy generátor vagy egy robogó alaplapja csak ez nem áramot termel hanem felhasznál. Két alaptípust különböztetünk meg amelynek hagyományos módon a közepe forog és amelyiknek a háza utóbbit repülőkbe vagy drónokba használjuk hajókba a hagyományos kinézetűt szoktuk építeni. A hagyományos állóházas kivitelnek nincs hűtőventilátora mint a kefés társának és a magas Amper használat miatt melegszik ezért plusz hűtőrendszert kell kiépíteni a hűtésére ami általában vízhűtés ez plusz sújt és áramfogyasztást jelent mert kell egy szivattyút építeni a hajóba. A BL motor kényes a Volt tartományra itt nincs akkora lehetőségünk ugrálni mindig a gyártó által meghatározott Volt értékkel tápláljuk a motort.
A szabályzó
Miután meg van a motor és tudjuk a paramétereit választunk egy szabályzót hozzá fontos a motorunk maximális Amper felvétele. Kétféle szabályzót különböztetünk meg a kefés motorokét és a BL motorokét itt is fontos a Volt érték mindig a gyártó által előírt tartományban tápláljuk a szabályzót az akkumulátor fajtája nem számít.
A szabályzónk feladata a motorunk fordulat szabályzása és irányváltása a szabályzó közvetlen összeköttetésben van a akkumulátorral a vevővel és a motorral a szabályzó táplálja a vevőnket is a BEC kimenetén keresztül és ezen keresztül kapja a parancsot is a vevőtől hogy merre forogjon a motor és milyen fordulaton. A szabályzót szintén hűteni kell ez a legjobban melegedő alkatrészünk a kefés motorok szabályzói rendszerint léghűtésesek így a kefés kombinációjú hajók rendszerint nem igényelnek plusz hűtőrendszert ellenben a BL motorú rendszerrel ami a legtöbb esetben vízhűtéses. Természetesen létezik léghűtéses változat is és a motorra is tudunk léghűtéses köpenyt tenni de ehhez jól ki kell számolnunk a dolgokat és az sem árt ha tud szellőzni a hajónk.
A szabályzókon legtöbbször tudjuk programozni a szabályzási lehetőségeket pl. előre-stop-hátra vagy előre-stop vagy előre-hátra ezt megtehetjük nyomógomb segítségével és a csipogás számai jelzik a program verziót vagy tudjuk jumper (záró vezeték) segítségével esetleg program kártyával ez utóbbinál figyeljünk hogy jó is legyen a programkártya a szabályzóhoz ha tehetjük csomagban vegyük.
Kefés szabályzó
BL szabályzó
A vevő
Ha tehetjük a vevőnket mindig a rádiónkkal együtt vegyük mert ez a legbiztonságosabb módja a stabil adatátvitelnek.
A vevőnk feladata hogy a rádióból kapott rádióhullámokat elektromos jelekké alakítják itt rövid és hosszú villanás jellegű jelekre gondoljunk mint pl. a morze jelek. Ezeket a jeleket értelmezik a felhasználók (szervok, lámpa kapcsoló, szabályzó stb..) ahány csatorna (ch) van a vevőn és persze a rádión annyiféle eszközt tudunk vezérelni de azt ne felejtsük hogy a rádión a két kar alapból 4ch-t elfoglal és ezek minden esetben az első 4 ch. A régebbi vevők többsége analóg de ma már szinte mindegyik tud digitális jelet (I-bus) venni és küldeni is. Igaz mi szinte minden esetben analógban építjük a hajókat (kivéve ha GPS vezérlésű ,de erről sokkal később) még is szükségünk lehet az I-bus rendszerre például a telemetria adatok küldésére mondjuk ha látni szeretnénk a rádiónk monitorán a hajó akkumulátorának töltöttségét (későbbi cikkben külön téma lesz) erre rendszerint a B jelölésű vevők képesek pl ia10b vevő a Flyskytől.
iA10B vevő
Szervomotorok
A szervomotorok feladata a a kormánylapát mozgatása,edényzet ürítése stb.. sokféle létezik etetőhajónál törekedjünk hogy lehetőleg fém fogaskerekes legyen és véleményem szerint minimum 4kg nyomatékkal rendelkezzen de inkább több. A szervo vásárlásnál a fordulási szögre kell odafigyelni mindig a teljes elfordulási szög van megadva vagy is ha egy szervo 120 fokos akkor a középállástól 60-60 fokot tud elfordulni lehetőleg analóg szervot vegyünk.
Akkumulátor
Az akkumulátor feladatát nyilván nem kell taglalnom ami itt lényeges lehet az a fajtája. Etetőhajóba 3 fajta akkut használunk a hagyományos ólom akkut ilyet mindenki látott minden járművünkben ilyen van itt a felhasználhatóság fajtája nem mindegy etetőhajóba ugyan olyan akkut kell használjunk mint pl az elektromos kerékpárba vagy is CIKLIKUS akkut ez lényeges ugyan is a ciklikus akku bírja hosszútávon a lemerítést és a feltöltést bent is a nevében mert minden ilyen esemény egy ciklus ezt nem bírja sokáig sem a szünetmentes sem pedig a sima zselés akku az indítóról nem is beszélve. Ez az akku olcsó, igénytelen és a töltő is olcsó hozzá viszont nehéz a kapacitása gyenge és sokáig töltődik. BL motorokhoz egyáltalán nem ajánlatos.
A másik gyakran használt akku a LIPO akku ez nem olcsó és nagyon kényes sok odafigyelést igényel a használata és a töltő sem olcsó hozzá viszont rendkívül nagy kapacitással rendelkezik gyorsan tölthető és nagyon könnyű akkuról van szó BL motorokhoz kimondottan ajánlott. a LIPO akkukat majd egy teljes cikkben taglalom.
A 3. akku a LI-ION akku nem sokban különbözik a lipotól talán csak annyiban hogy nem olyan kényes de odafigyelést ő is igényel.
Ciklikus akku
Lipo akku
Li-ion
Kicsit a töltőkről hiszen alapfelszereltség
A zselés akku töltőről nagyon nincs mit mondani talán csak annyit hogy az akkunk Amper kapacitásának 10%-val a legcélszerűbb tölteni így bírja a legtovább vagy is 12Ah akkut 1,2 A érdemes tölteni.
A Lipo és Li-ion akkukhoz már intelligens töltőre van szükség millió fajta létezik és nem is olcsók talán a legelterjedtebb az Imax B6 de vigyázat hamisítják és bizony az nagyon gagyi az intelligens töltőt lehetőleg tápegységgel együtt vegyük és az akkumulátorunk csatlakozójával megfelelő kábellel.
Ólom akku töltő
Intelligens töltő
Egyéb kiegészítő alkatrészek
Természetesen szükségünk lesz egyéb dolgokra mint például főkapcsolóra. Sok féle létezik a lényeg hogy vízálló legyen ha még világít is az külön megkönnyíti a dolgunkat de természetesen nem szükséges én például a hajóm 1-2 menetfényét használom bekapcsolás visszajelzésre.
A kivitelezés lehet sokféle nyomógomb,billenő kapcsoló és karos.
A kapcsolónk nem árt ha minél magasabb Amper számot bír ,de nem javasolt az akkumulátor pozitív szálát megszakítani vele mert biztosan elfüstöl.
Menetfény hogy este is lássuk merre jár a hajó.
A ledet vehetjük készletbe foglalattal együtt, de természetesen magunk is elkészíthetjük, viszont nem jön ki komolyabb anyagi különbség. Ha magunk készítjük el a led kapcsolásokat sok dologra kell figyelnünk pl.: led színe, tápfeszültség stb.
Szükségünk lehet még kormánylapátra kivéve ha kétmotoros hajónk van és a motorokkal kormányzunk. Formája mérete különböző és a hajó mérete határozza meg.
Tönkcső és kuplungA tönkcső az összeköttetés a motorunk és a hajócsavar között hosszát a motorunk elhelyezése határozza meg a kuplung köti össze a motort a tönkcsővel.
Hajócsavar (csiga)
A hajócsavar feladata természetesen a mozgási erő közvetítése rengetegféle mérető formájú és elrendezésű van ezeket a hajónk mérete, súlya és a motorunk fordulata határozza meg.
Szia.Gál Norbert vagyok Pákozdról.Nagyon tetszenek az írásaid! Egy kéréssel fordulok feléd! Esetleg nem írnál pár sort a GPS beépítéséről?Pl. milyen alkatrészek kellenek hozzá?Milyen márkát ajánlanál?Hogy kell beépíteni?STB STB. Üdvözlettel Norbert!
VálaszTörlés