A hajócsavar (csiga), tönkcső és a kuplung használata, elhelyezése.

A hajónk nagyon fontos alkatrészei a hajócsavar (köznyelven csigának is nevezzük) és a tönkcső ezek megválasztása és méretei nagyban befolyásolják a hajónk viselkedését és menet teljesítményét. Hiába van bivaly motorunk ha rosszul helyezzük el a tönkcsövet vagy nem megfelelő méretű csigát használunk, ezeket a kuplungunk köti össze a motorral és itt is tudunk hibát elkövetni.
Haladjunk a motortól kifele.

Kuplung
A kuplung választását a motorunk és a tönkcső tengelymérete határozza meg elsősorban természetesen olyan furatút kell választanunk ami megfelelő a tengelyeink számára.
Etetőhajó építésnél a legelterjedtebb a fix kuplung de létezik csuklós és flexibilis változat is. A fix kuplungról nagyon nincs mit részletezni lényegében egy cső amibe tudjuk rögzíteni a tengelyeinket.
A csuklós olyan mint egy kardántengely csuklója őszintén szólva én ezt a típust tökéletesen alkalmatlannak tartom hajó építésre mert az általunk használt fordulat tartományban olyan rezonanciát okoz hogy szét esik a hajó. Ezt a fajtát maximum modellezőknél tudom elképzelni valami lassú vontatóhajóba.
A flexibilis kuplung ezek a kuplungok lényegében két részből állnak és körmökkel kapcsolódnak egymáshoz amik között gumi ütközők vannak ez a kuplung nagyon jól tompítja a rezgéseket a hirtelen fellépő nyomatékot és bizonyos mértékig tűr némi törést is vagy is nem kell maximálisan vonalba lennie a motorral a tönkcsőnek. Hátránya lehet a mérete nem fér el akárhol illetve a tönkcsőnek nem árt egy külső tartó is mert ebben az esetben a motorunkkal nincs közvetlen kapcsolatban így az nem tart.

Fix kuplung
Kardáncsuklós kuplung
Flexibilis kuplung
és az összes



A tönkcső
A tönkcső elhelyezése nagyon fontos a hajó menettulajdonságai számára ha nagyon megdöntjük lefele a hajó hasvonalához képest akkor a hajónk nagyon emeli az orrát és a hajtó erő nagy része elvész nem előre akarja a hajót hajtani hanem értelemszerűen felfele ezért törekedjünk a minél vízszintesebb elhelyezésre. A tönkcső 10° dőlése még nem befolyásolja nagyban a hajót viszont ha ennél nagyobb dőlés akkor érdemes kicsit dönteni a hajólapátot előre vagy hátra mert ez némileg kompenzálja az orr emelést.
A kormány beépítése ferde rúddal. Az előre dőlő kormányrúd a hajó farát megemelő
Összetevőt eredményezi (a), a hátra dőlő kormányrúd hatására a hajó farát lefelé
Nyomó összetevő keletkezik


Tönkcsőből is választhatunk a fix és flexibilis fajtából. A fix lényegében egy cső a két végén csapágy és benne egy tengely illetve a két végén 1-1 teflon gyűrű ami tömítést is szolgálja. A flexibilis az egy spirál ami drótszálakból van sodorva mint egy kilométeróraspirál ami egy réz csőben van elhelyezve ezt a spirált megfelelő sugárban akár 90° is meghajlíthatjuk viszont nagyon oda kell figyelni az állandó forgásirányra (előre haladás) mert ezek a spirálok egy bizonyos irányban vannak sodorva és ha tartósan a sodrás irányával ellentétesen van használva a sodrás meggyengül és el kezd szétpöndörödni a spirál, etetőhajónál egyébként nem ajánlatos a használata mert ezt könnyű RC hajókhoz találták ki.

A fix tönkcső használatos a mi esetünkben hosszát általában 50 mm-ként emelik 100-150-200mm stb..  a teljes méretnél a tengely méretét vesszük figyelembe nem a tengelyházat annak a méretét is felszokták tüntetni, de általában 50mm-el rövidebb a teljes hossznál.
A rosszul beépített vagy rossz minőségű tönkcső nagyon hangossá teheti a hajót ilyen magas fordulatnál nagyon nagy rezonanciát képes csinálni és ez végig megy az egész hajótesten illetve ha a nagy része a testen belül helyezkedik el az még fel is erősíti mint egy dob.
Sok tévhit kering az ügyben hogy ezeket nem kell kenni sőt ezt a kijelentést még (elvileg) gyakorlott hajóépítőtől is hallottam aki megrendelésre épít etetőhajót. Nos ez sajnos szörnyű hiba és nincs ember a földön aki ennek ellenkezőjéről meg tud győzni. Már eleve a tönkcső felépítése is ellentmond annak ,hogy ne kenjük az alkalmazása pedig egyértelműen megkívánja a kenést. Két csapágy van egy fém csőben amit magas fordulatnak teszünk ki eléggé vizes közegben amiben ráadásul apró szennyeződések is lebegnek mi kell ennél több hogy igen is kenjük a tönkcsövünket arról nem is beszélve hogy a kenésnek tömítő szerepe is van.
Kenéshez használhatunk szilikon zsírt ami lehet élelmiszer iparban használt így nem szennyezzük a vizet vagy kimondottan erre a célra kitalált vízálló zsírt az eljárás egyszerűsítése végett vegyünk fecskendőt maximum 20 milist (bármelyik patikában kapunk és 100ft os tétel) ebbe tömjük a zsírt majd a tengelyt kihúzzuk a csőből és telenyomjuk zsírral majd vissza dugjuk a tengelyt a felesleget persze letöröljük. Ha ezt a 2 perces műveletet minden szezon elején elvégezzük a tönkcső élettartama megnő és lényegesen csendesebb lehet a hajónk illetve a fogyasztás is kisebb lehet.
Igazolván igazamat egy kabinos motorcsónak metszete.
Flexibilis tönkcső
Fix tönkcső
A hajócsavar (csiga)
A hajócsavar a kapocs a víz és a hajónk között hajtás szempontjából és bizony itt lehet nagyot hibázni sajnos nem lehet előre 100% -an megmondani hogy kinek melyik csiga a megfelelő ezt sajnos próbálgatni kell megközelítésben viszont tudok segíteni. 
A csigák fajtáját és méretét a motorunk ereje, fordulata és a hajónk méretei határozzák meg ha ezeket nem megfelelően párosítjuk kavitáció léphet fel ebben az esetben a csiga szétcsapja maga körül a vizet és egy nagy légbuborékot hoz maga körül létre így a hajtóerő nagy része elvész a semmibe mint amikor a kocsikerék kipörög a jégen. Ugyan ez a helyzet ha nincs elég mélyen a csiga és levegőt szív be a felszínről. 
Magas fordulathoz tompaszögű 2 vagy 3 tollú csigát használunk viszont ennek kicsi a nyomatéka ezért nagy és nehéz hajónál nincs sok értelme magas fordulatú motort használni ilyen csigával mert lassú lesz. Legnagyobb nyomatékkal a meredek szögű 3-4 vagy annál több ágú csigák rendelkeznek viszont ezekhez nem szabad túl magas fordulatot használni. Egy átlag etetőhajó méretnél véleményem szerint 10.000/min körüli fordulat az optimális de 15.000/min-nél semmiképp nem ajánlanák nagyobb fordulatot. Ezeknél a paramétereknél az átlagos 3 tollú közepes meredekségű 35-45 mm átmérőjű csiga jó kiindulási pont lehet.
A szöget a csiga tengelyétől mérjük a 90° a meredek és minél jobban hajlik hátrafelé annál tompább a szög. A forgásirányt úgy nézzük ha szembe állul nk a hajóval tehát ha úgy tartjuk a kezünkbe a csiga felszerelési furat felénk néz. A kétmotoros hajóknál ahol a motorokkal kormányzunk érdemes eltérő forgásirányú hajócsavart használni és úgy beállítani a hajtást hogy befele szembe forogjanak a csavarok előre haladáskor így sokkal hatékonyabb a kanyarodás.
Jobbos csiga
Magas fordulatú csiga
Alacsony fordulatú nagy nyomatékú csiga

 

 

Megjegyzések