Természetesen nem kell villanyszerelőnek vagy műszerésznek lennünk ahhoz, hogy építsünk magunknak egy hajót de azért néhány alapvető dologgal legyünk tisztában.
Kétféle áram fajta van a váltó áram (AC) és az egyen áram (DC) a váltó áram épületek háztartási gépek stb ez számunkra jelenleg nem érdekes mert mi az egyenáramot használjuk, DC áram van a gépkocsinkban és ezzel működnek a finom elektronikák.
Néhány alapvető kifejezés és jelölésük amikkel nem árt ha tisztában vagyunk mert ezek alapján számítunk ki szinte mindent illetve ezek a jelölések szerepelnek a termékeken amiket szeretnénk megvenni.
V= volt ez a feszültség mértékegysége ezzel az áramkörünk feszültségét jelöljük pl.: 6V vagy 12V stb..
A=amper ez az áramerősség mértékegysége ez tud füstöt okozni😃 ha magas az áramerősség és nem bírja el a vezetékünk mert kicsi a keresztmetszete akkor megolvad.
Ah és mAh= amperóra és mili amperóra akkumulátorokon használatos megnevezés a kapacitásuk megjelölésére minél nagyobb annál tovább bírja 1 feltöltéssel.
W=watt a teljesítmény mértékegysége motoroknál alkalmazzák.
Kv: szó sincs kiló voltról ezt a jelölést a BL motorok üresjárati fordulatszámának jelölésére használják a jelölésben megadott érték 1V (volt) utal vagy is pl 1200Kv jelölésű motor 12 volton 14400/min fordulatra képes 1200x12=1440
Például a kábelezéshez szükségünk lehet néhány számításra például az áramerősség kiszámítására aminek a képlete nem más mint I=P/U vagy is A=W/V pl 150 Watt teljesítményű motor 12 Volton=12,5 A áramot vesz fel
Ime néhány számítási képlet.
A BL motoroknál találhatunk nagyon magas Watt számokat nem ritka 1000W feletti is de nézzünk átlagot pl.: 700w/11,4 (3s liopó akku)=61,4A és minél magasabb az amper annál nagyobb a melegedés ezért kell jobban hűteni a BL motorokat.
Kábel méretezése tájékoztató jellegű adatok
Kapcsolások
Van soros és párhuzamos kapcsolás mindkettőt használjuk a modellezésben.
A párhuzamos kötésnél a ha akkumulátorról beszélünk akkor össze adódik a két akkumulátor Amper értéke pl 2 db 12V 7Ah akku lesz 12V 14Ah ugyan ez a fogyasztóknál pl.: két motor amik 12Volton 150Watt teljesítménynél 15Ampert fogyaszt akkor párhuzamosan kötve 12Volton 30Ampert vesznek fel.
A soros kapcsolásnál ugyan ez csak nem az áramerősség adódik össze hanem a feszültség. Pl. két 6v 7Ah akku sorba kötve 12V 7Ah lesz.
Természetesen a kapcsolásokat vegyesen is lehet használni.
Sokan raknak a hajókba biztosítékot is természetesen lehet bár az alkatrészeinket nem minden esetben védi meg rövidzár ellen némi védelmet nyújt de az alkatrészeink gyakran érzékenyebbek mint a biztosítékunk. Ha még is úgy döntünk hogy beépítünk akkor gondosan számoljuk ki a max áramfelvételünket nehogy alul méretezzük mert bizony egy hínárral való találkozás nagyon kellemetlen helyzetbe hozhat minket mert a hirtelen nagyobb áramfelvételtől kimehet a biztosíték és mehetünk a hajó után. Ha viszont túlméretezzük akkor pedig semmi értelme hiszen mire kiolvad már régen tönkrement mindenünk.
A fázis szálat közvetlen kapcsolóval nem ajánlott megszakítani vagy ha igen akkor combos legyen de ilyet ilyen kis méretben nem nagyon kapni a legtöbb csupán 16Ampert bír és az bizony kevés lehet még kefés hajónál is.
Az egyik lehetőség ha relével szakítjuk meg a szálat a relét pedig magával a kapcsolóval kapcsoljuk viszont a relét gondosan válaszuk ki először is a relé is bírja el a fázis szál terhelését illetve a relének a kapcsolási tartománya akkora legyen ha merül az akkumulátor akkor is maradjon bekapcsolva például olyan relé nem jó nekünk ami mondjuk 12v tól 24 ig kapcsol mert ha 12v alá merül az akkunk akkor könnyen lehet hogy nem marad behúzva és lekapcsolja a hajónkat. Tehát a relénk választásakor figyelembe kell venni a kapcsolható tartományt és a kapcsoló tartományt (vezérelt és vezérlő áramkör) .
Ennél sokkal egyszerűbb ha a negatív szálat szakítjuk meg a negatívon nincs akkora áramfelvétel mivel a fogyasztók után helyezkedik el és ugyan olyan hatékony hiszen megszakítjuk a kört ezért az egész szakasz kihal ezt sokan nem hiszik el, de bizony ilyenkor egyik szakaszban sincs áram ilyenkor jön a válsz " hiszen ha mérek akkor mérek rajta áramot" persze hogy mérsz hiszen rövidre zárod a műszerrel. Ez ugyan olyan biztonságos jelen esetünkben mintha a fázist szakítanánk meg.
Egyébként én őszintén szólva teljesen feleslegesnek tartom mind a két verziót főleg a fázis megszakításával bajlódni ugyan is a szabályzónk lényegében az első az akku után és annak van beépített kapcsolója ami teljesen leválasztja az akkuról a szabályzót én ennek a szálait szoktam a külső kapcsolóra kötni. Miért is mert ez a kapcsoló ugyan úgy lekapcsol mindent kivéve ami direktbe megy az akkuról ha van ilyen de annak vagy adok külön kapcsolót vagy azt tényleg relével vezérlem de normál esetben minden a szabályzón keresztül megy szervók, világítás esetleg kamera platform. Szóval lekapcsol mindent és amíg horgászunk és ott van mellettünk ez bőven elég szállításkor és otthoni tároláskor úgy is kivesszük az akkukat IGAZ!?
Megjegyzések
Megjegyzés küldése